De Keienrenners fietsen met stevige zuid-westen wind naar Haarlem!

Rob de Nijs zong! Zachtjes tikt de regen op mijn zolderraam, en zo was het ook deze vrijdagmorgen 7 september 2018.
Het jaarlijkse weekendje van de wielerclub stond op het programma.
Op de wielerklets app werden deze morgen al veelvuldig berichtjes gedeeld, en dat ging natuurlijk over het weer.
De een appte van, zullen we met de auto gaan een ander reageerde met watje weer een ander zei dat het wel mee viel met het weer.
Ook de buienradar werd natuurlijk geraadpleegd en die gaf aan vanaf 09.15 uur zou het verder de hele dag droog zijn.
De buienradar had deze keer gelukkig gelijk en na 09.15 uur was het ook droog, druppelsgewijs verzamelde de renners zich bij de Megense molen Desiré.
We vertrokken voor een ritje van ongeveer 135 kilometer met 12 mannen en een vrouw richting Haarlem, wel met een behoorlijk briesje tegenwind.
De enigste pont die we vandaag moesten nemen die van Maasbommel vaarde net voor onze neus weg.
Hierdoor hadden wat tijd verloren maar toen we eenmaal aan de Gelderse kant van de Maas waren werd het tempo er meteen ingezet, natuurlijk aangepast aan de tegenwind.
Ons voornemen was om in een keer door te fietsen naar onze pauze stop in IJsselstein op plus minus 70 kilometer afstand.
Er werd goed doorgedraaid, de sterkste renners reden wat langer voorop maar ieder deed goed zijn kopwerk.
Na rond de 70 kilometer kwamen we aan in het mooie plaatsje IJsselstein we waren wel aan een lunch toe.
Het eerste café/restaurant waar we binnen liepen zag er goed uit maar bleek bij nadere inspectie van de menukaart een gril oftewel shoarma tent te zijn.
De eigenaar probeerde ons nog over te halen en wilde aan de kok vragen of hij een ei kon bakken, dit was voor de organisatie wel duidelijk hier moet je niet zijn voor een lekkere uitsmijter, wegwezen dus !
Net om de hoek zat een leuk restaurant waar we neerstreken in de kloostertuin, het zonnetje scheen al, nadat we een heerlijke uitsmijter genuttigd hadden zijn we weer aangefietst richting Haarlem.
Via de Woerdense verlaat fietste we over een smal onverhard pad naar Mijdrecht hierna via Uithoorn naar Aalsmeer.
Na langs de westeinderplassen te hebben gefietst gingen we via Hoofddorp richting Haarlem door de vele tegenwind kwamen we wel wat later dan gepland bij ons hostel aan.
Henk(Heino)Brouwer die met de auto was, had inmiddels al alle bagage uitgeladen en was in bezit van de sleutels van de kamers.
Ad en Karin hadden het geluk een echtpaar te zijn en hadden dus een tweepersoons kamer, voor de rest werd er een verdeling gemaakt tussen de snurkers en de doorzakkers.
Doordat we wat laat waren was het snel douchen en op naar het avondeten.
Na het diner hebben we nog tot in de late uurtjes na zitten kletsen over alles en nog wat, maar vooral over de vele tegenwind.
Zaterdagochtend na het ontbijt vertrokken we rond 09.30 uur voor een rondje Noord- Holland.
Via Haarlem naar IJmuiden kwamen we langs kasteel Brederode om daarna met de gratis pont het Noordzee kanaal over te steken.
Nadat we in de verte de hoogovens hadden gezien kwamen we al snel terecht in een prachtig glooiend duingebied richting Castricum.
Toen we net door de natte polders naar Uitgeest fietste werd Berry dun Spanjer in zijn lip gestoken door een wesp zijn luide lach was nu natuurlijk even weg, maar door kordaat optrede van dokter Harold met zijn gifzuigspuitje, werd een dikke lip voor Berry bespaart.
Na enige oponthoud konden we onze weg weer vervolgen en kwamen al snel aan bij de Zaanse Schans wel bekend van al zijn kleine huisjes, molens én Japanse toeristen.
Hier werden natuurlijk door enkele van onze club nog de nodige selfies en groepsfoto’s gemaakt.
Via Purmerend kwamen we aan in het mooie plaatsje Edam ook bekend om zijn kaas.
Nadat we even Edam hadden bezichtigd hebben we hier na 65 kilometer onze lunch gepakt bij een leuk restaurantje aan een gracht.
Toen onze energie voorraad weer was bij gevuld zijn we aangefietst richting Volendam.
We kwamen al snel op de wel bekende dijk van Volendam uit, het was er behoorlijk druk, lopen dus! Met de fiets aan de hand.
Al lopende op de dijk werd het steeds drukker en drukker er was bijna geen doorkomen meer aan, wat bleek het was ook kermis in Volendam.
Op een gegeven moment werd het één feestende massa en daar liepen wij dus in onze wielerpakjes midden doorheen, wat ongetwijfeld een grappig gezicht zal zijn geweest.
Karin (driepinter)Driessen zag Simon (van Nick) nog voorbij komen maar het ging zo snel dat ze geen tijd meer had om een selfie met hem te maken.
Henk(heino)Brouwer zag ook Kees Tol nog staan en zag dat hij nog knipoogde.
Toen we al lopend uiteindelijk uit deze drukte waren fietste we met een aardig tempo via Monnickendam door waterland naar Zaandam.
In de buurt van Zaandam werden we nog enige tijd opgehouden doordat een colonne van wel ruim tweehonderd vrachtwagens die voor kinderen met een beperking een route aflegde ons doorkruiste.
Rond vijf uur kwamen we bij ons hostel in Haarlem aan, een lekker biertje ging er nu wel in voordat we konden aanschuiven aan het diner.
Doordat het zeker niet bij een biertje bleef en de meeste moe waren van het fietsen, besloot iedereen om op het hostel te blijven en niet meer Haarlem in te gaan.
s’avonds hebben we nog snel een quiz in elkaar gezet die vakkundig werd geleid door Jack en Jacqueline (de postman en suikerbuikje).
Er werd onder het genot van een lekker speciaal biertje veelvuldig gelachen om allerlei uiteenlopende vragen, hierdoor lagen dan ook de meeste wat later op bed dan gewoonlijk.
Johan( luft Johansa) van Ooijen bleef ook tot in de laatste uurtjes terwijl hij al zittend aan tafel aan het wegdommelen was.
Zondagmorgen stond al weer de terugreis naar het thuisfront voor de deur.
Henk(heino), Jacques(suikerbuikje),Johan(luft Johansa) met drie race fietsen en alle bagage vertrokken per auto naar Megen.
Zo ook de fietsers zette zich in gang onder een schriel schijnend zonnetje.
Net buiten Haarlem was wel duidelijk dat we dicht bij Schiphol zaten de een na ander vliegtuig zagen we van geringe hoogte overkomen een machtig gezicht.
Het tempo zat er al meteen goed in met de wind soms schuin mee.
We hadden dan ook al snel 80 kilometer gefietst en streken neer in Vianen voor onze lunch.
Er was net een middeleeuws festival daar gaande en vlak bij onze eettafel was een optrede met muziek, we hadden VIP plaatsen onder een volop schijnende zon.
Hoe gezellig het ook was op het plein van Vianen met zijn festival, het was tijd om weer aan te fietsen.
Niet lang nadat we het centrum waren uit gefietst kwamen we op een zeer lange dijk van wel 24 kilometer lengte en met de wind schuin tegen, een obstakel dus.
John(dun diesel)vd Acker en (Tele) Willy van Wijchen namen het kopwerk op zich.
Deze krachtpatsers deden bijna de hele lange dijk het kopwerk, en met zo’n tempo dat ze menige keren werden teruggefloten om wat langzamer te fietsen.
Na een tijdje kwam de brug van Tiel alweer in het zicht, m.a.w. Megen was niet ver meer.
Nadat ieder met zijn eigen tempo de brug had beklommen fietste we in een rustig gangetje naar de pont van Maasbommel.
Na 120 kilometer waren we allen weer terug in ons stadje Megen, totaal hadden we ongeveer 387 kilometer gefietst.
Een bijzondere prestatie was dat John(de knoest)van Loon het hele traject op zijn mountainbike heeft afgelegd en zo ook Pieter(de architect)Keijzer die dit volbracht met weinig trainingskilometers.
Bij Harold en Gera hebben we onder het genot van een bruintje bier en un chippie nog wat na gekeuveld over ons wel geslaagde weekendje.
Wegkapitein Gerard(de taaie)Brouwer had voor alle dagen hele mooie routes uitgezet en met name de zaterdag had veel hoogtepunten, met hulp van zijn gps werd hij ondersteund door zijn luitenant Tele Willy.
Het Weekend wielerclub 2018 Haarlem was zeer geslaagd droog weer regelmatig de zon en wat heel bijzonder is nul lekke banden.